El Museu Picasso mostra l’evolució de l’artista a través dels seus retrats

El Museu Picasso de Barcelona presenta del 17 de març al 25 juny l’exposició Picasso. Retrats. El retrat és un gènere que l’artista va treballar molt i que pren molta importància en l’obra del pintor malagueny. Amb la col·laboració del National Portait Gallery de Londres el Museu Picasso de Barcelona mostra com la figura humana va ser una de les obsessions pictòriques principals de l’artista i com el retrat va ocupar un lloc imprescindible en la seva trajectòria. Al llarg de l’exposició és pot apreciar com Picasso explota multitud de tècniques i estils que faran tant singular la seva carrera artística.

En la primera sala del recorregut ja es pot apreciar com els retrats del seu pare i la seva tieta de l’any 1896 revelen la capacitat de l’artista per captar la psicologia del model. En aquesta part del recorregut se’ns introdueix el Picasso jove que l’any 1988 s’uneix al cercle modernista barceloní que freqüentava Els Quatre Gats. En aquella època va dibuixar esbossos on s’aprecia l’impacte del postimpressionisme, el modernisme i el simbolisme que estaven pensats per ser publicats en revistes.

L’any 1901 Picasso ja s’havia guanyat el reconeixement de l’avantguarda barcelonina i va tenir l’oportunitat d’exposar per primer com a París. L’obra de Toulouse-Lautrec es presentarà com una gran influència pel pintor com es pot veure en el retrat de Gustave Coquiot on l’artista introdueix un to vulgar i còmic al retrat.

Durant l’exposició trobem nombrosos retrats de totes les dones amb les quals Picasso va compartir anys de la seva vida. Fernande Oliviere, per exemple, va ser la seva parella des de l’any 1905 fins a l’any 1912, moment culminant pel cubisme analític. Durant aquest període de temps també trobem retrats dels seus marxants de l’any 1910 on es veu clarament com la influència del primitivisme desapareix de l’obra de l’artista i resta una pintura únicament de signes i de descomposició de la forma.

L’any 1917 va conèixer la seva primera muller a Roma, la ballarina ucraïnesa Olga Khokhlova. Des del 1914 Picasso ja havia pintat ocasionalment obres amb un llenguatge naturalista i el seu viatge a Itàlia va accelerar el desenvolupament de l’estil de l’artista cap a una època clàssica. Una de les obres mestres d’aquest període és justament el retrat de la seva dona l’any 1923. A part de pintures Picaso.Retrats també mostra escultures com la de la seva parella Marie-Thérèse Walter, amb qui va començar una relació l’any 1927. Amb el bust de Marie-Thérèse el malagueny troba una gran semblança entre la seva parella i les escultures grecoromanes.

La seva relació amb l’artista Dora Maar també queda palesa a l’exposició i la manera en com aquesta agafarà forma en els retrats de Picasso estarà marcada per l’esclat de la Guerra Civil Espanyola i la Segona Guerra Mundial. Veurem com en moltes pintures el seu cos representa l’encarnació del patiment humà i alhora es presentarà com a símbol de força i resistència, com en el bust que es pot veure a l’exposició.

No només les dones de Picasso van ser objecte de la seva pintura sinó que l’artista també va dedicar nombrosos retrats a amics i pintors com Jaume Sabartés, fundador del Museu Picasso de Barcelona. Als anys cinquanta veiem com reapareix a l’obra de l’artista la seva obsessió per les pintures de El Greco i altres mestres com Rafael, Degas o Rembrandt. Les Menines de Velázquez, per exemple, va servir d’inspiració per una sèrie molt variada de pintures.

 

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s